EN VARM HAND I MIN

EN VARM HAND I MIN

Vi går in i oktober om ett par dagar och jag blev plötsligt nyfiken på hur året som gått såg ut i trendspanarnas ögon för ett år sedan.
För min del känns det som om det var i förrgår det rapporterades att Ryssland förklarat krig mot Ukraina. Där och då insåg jag att året blir ett nytt ”pandemiår” ur företagarens synvinkel. Vi har två år i ryggen som varit opålitliga, märkliga, tvära kast, hopp och förtvivlan. Vi har upplevt saker och händelser som i våra ögon vore totalt overkliga och så omöjliga att vi inte ens i vår vildaste fantasi hade kunnat ha mardrömmar om. Och ändå. Här är vi idag. Vi har upplevt totalt reseförbud, besöksförbud, stängda länder, krogar och butiker på grund av ett virus. Sjukdagarna bland min personal var fler än söndagarna de gångna tre fyra åren. Men vi tog oss igenom stenmangeln. Och då, när vi pustat, börjar leka, längta, planera vår första semesterresa på flera år… då börjar Putin skjuta från höften.

 

 

Tillbaka till blogg

Jag är på upploppet i min företagarkarriär. Jag har hållit på i 20 år och har varit med om det mesta. Allt, ALLT - har jag lagt i min värdefulla erfarenhetskista. Bra att ha nu när jag lär upp min son i entreprenörsledarskapet. Och inte en enda gång under dessa 20 år har jag gjort avkall på min grundfilosofi; att skapa en hållbar vision, tatuera in den under huden och aldrig aldrig överge den. Respektera dina kunders val och lär dig att lyssna på rörelserna i långtbortistan för de kommer hitfladdrande när du minst anar det.

En artikel om trenderna inför 2022 dök upp i mitt flöde.

En av de första punkterna: 

”Kunder kommer inte längre att se handlare som företag som erbjuder en vara utan vill ha djupare relationer med varumärken de litar på.”

Jag satt och stirrade på orden som jag aldrig sett tidigare men som jag tänkt på varje dag sedan jag startade 2003. Att driva företag för mig är att skapa relationer. När jag pluggade reklam och marknadsföring för 35 år sedan pratade man om livstidskunder. På min reklamskola räknade man ut vad en livstidskund var värd och dessa skulle man vårda ömt.

Jag är säkert en dinosaurie på många sätt, men relationer slår det mesta – vare sig det är på RMI Berghs 1986 eller på Österlen 2022. Och respekt. Och att lära sig lyssna utan att alltid retoriskt jämföra sitt eget elände mitt i samtalet med någon som behöver en axel att luta sig mot. 

Jag inser nu att min vision från 2003, liggandes på golvet där jag klippte och klistrade och skapade och sög i mig allt vad de danska KAOSPILOTERNA lärde ut - det står där svart på vitt 20 år senare: 

”Kunder kommer inte längre att se handlare som företag som erbjuder en vara utan vill ha djupare relationer med varumärken de litar på.”

Att ha jobbet som livsstil. Att satsa allt. Att alltid lösa problem oavsett när på dygnet det uppstår krångel. Det är entreprenörens verklighet. Och sötman, när kommer den? Den kommer varje dag när en kund vandrar ut härifrån med ett leende. Den kommer när jag ser en gäst sitta länge vid ett cafébord och skriva, läsa, fundera. Den kommer när det plingar i datorn och du lagt en webborder. Den kommer när jag ser min personal vika sig dubbla för att våra kunder skall kunna lita på oss och vad vi står för. Vi skapar djupa relationer med våra kunder så de skall känna sig trygga, sedda, uppiggade, nöjda, glada, inspirerade och längta tillbaka. Jag inser det nu, vi vårdar våra livstidskunder. The good old hederliga vägen utan genvägar.

Pandemier, Putin, gasläckor, elkaos och fan och hans moster kommer alltid att finnas i någon satans form. Men också värme, kärlek, längtan, kyssar, skratt, ögonblick av lycka, choklad med havssalt och en varm hand i min.

 

With love. m.